گروه اقتصاد | شهرآرانیوز؛ در چند سال گذشته با بسته شدن واردات خودرو و عدم وجود خودروهای روز دنیا در ایران امکان خرید اینگونه محصولات از سوی طیف زیادی از متقاضیان که فقط خواهان داشتن یک خودروی با کیفیت و بهروز بودند وجود نداشت. اغلب بازدیدکنندگان از نمایشگاه به امید مشاهده محصولات جدیدی به نمایشگاه بینالمللی مشهد آمده بودند که احتمالا به جز چند محصول چینی در حوزه سواری و خودروهای سنگنین، محصولات متنوع دیگری مشاهده نکردند.
البته اغلب بازدیدکنندگان به علت قیمتهای نجومی خودروهای لوکس و چینی به ناچار به سمت خودروهای داخلی از شرکت سایپا رو آورده بودند. بازدید کنندگان از این نمایشگاه عنوان میکردند که دیگر از دیدن محصولات تکراری خودروسازان وطنی خسته شدند و خواهان ورود و یا تولید خودروهای باکیفیت و با قیمت مناسب هستند.
بسیاری از بازدیدکنندگان نیز معتقدند که با واردات خودرو و رقابتی شدن محصولات قیمت خودروهای داخلی کاهش خواهد داشت؛ حتی در صورت مقاومت شرکتهای داخلی در کاهش قیمت محصولات خود، مردم مجبور به انتخاب خودروهای داخلی نبوده و در همان بازه قیمتی از خودروهای خارجی استفاده خواهند کرد.
در حال حاضر که بناست واردات خودرو به کشور آزاد شود مسئولان مرتبط با صنعت باید از این فرصت به نحوه احسن استفاده کرده و با سیاستگذاری درست و اصولی راه را برای ورود خودروهای با کیفیت و ارزان قیمت فراهم کنند تا مردم ایران هم مانند بسیاری از مردمان کشورهای دیگر بتوانند صاحب خودرویی ایمن و با کیفیت و با قیمتی مناسب شوند.
همچنین شرکتکنندگان صاحبان برندهای خودروها در این نمایشگاه معتقدند که واردات خودرو ممکن است رضایتمندی مردم را افزایش دهد، اما در کشور ارزش اضافی برای اقتصاد ایجاد نخواهد کرد.
برخی دیگر از کارشناسان خودرو بیان میکردند که واردات خودرو قرار نیست سهم خودروسازها را کاهش دهد، بلکه قرار است کیفیت را افزایش دهد، خودروسازها نیز با واردات خودرو باید به سمت رقابتی شدن بازار حرکت کنند.
عده دیگری از شرکتکنندگان حاضر در این نمایشگاه عنوان میکردند که تحریمها فضای سختی برای خودروسازها ایجاد کرده است. البته خودروسازها راه حرکت در تحریمها را پیدا کردهاند، اما نمیتوان گفت که تحریمها روی صنعت خودرو بیاثر بوده است. صنعت خودرو در کشور جزو نخستین صنعتهایی بوده که تحریم شده است.
یک کارشناس خودرو نیز معتقد بود که صنعت خودرو در داخل نیز مورد بیمهری قرار گرفته است. دخالت تمام دولتها در صنعت خودرو باعث از رفتن سرمایههای صنعتگران خودرو شده و آنان را از توسعه بازداشته است. باید از دخالت مستقیم و غیرمستقیم دولتها در صنعت خودرو جلوگیری شده و به سمت خصوصیسازی و نظارت پیش بروند.
گفتنی است، بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی خودرو شب گذشته با حضور محسن رضایی، معاون رئیس جمهور و یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی افتتاح شد. این نمایشگاه در محل نمایشگاههای بینالمللی مشهد تا ۱۲ شهریور ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۲ دایر خواهد بود.